Viramundo, first test balloon for The TIDE Experiment (Cineuropa.org)

By Fabien Lemercier

Since April 17th, the Swiss-French musical documentary feature film Viramundo: A Journey with Gilberto Gil [trailer, festival scope] by Pierre-Yves Borgeaud has been available on Orange and iTunes VOD platformes, and Vidéo en Poche. Short-circuiting France’s media chronology by positioning itself ahead of its release, the film will then come out from May 8th (Urban Distribution) in about 15 theatres in France (including those in the Utopia network and the Cinéma des Cinéastes in Paris). And it will also be launched, simultaneously or almost simultaneously in theatres and via VOD, between April and July, in nine other European countries (in the United Kingdom and Ireland by Soda Pictures, in Italy by Nomad Films, in Poland by Gutek, in Belgium, Luxembourg and the Netherlands by Brunbro, in Lithuania by Kaunas and in Portugal by Alambique).Viramundo, first test balloon for The TIDE Experiment

This operation is the first phase in The TIDE Experiment, a project coordinated by theARP (Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs or Industry Guild of Writers, Directors & Producers) and backed by the European Commission, to experiment with new models for the distribution and screening of independent European movies, especially titles released in limited combinations of copies (read the interview with Eric Busidan, Deputy General Director of the ARP).

In all, The Tide Experiment will encompass ten releases of this kind (including four in 2013), cover technical and local and international marketing expenses, and provide transversal marketing services. The next film concerned should be Magnifica Presenza[trailer] directed by Ferzan Ozpetek (read the review) with a summer launch in at least six territories, thanks to the involvement of the Italian company Fandango in the experiment (the other TIDE partners being Goldcrest Films International of Great Britain, and the French companies Wide, Europa Distribution, Under the Milky Way and The Film Agency). 

cineuropa-

VIRAMUNDO, PREMIER BALLON D’ESSAI POUR THE TIDE EXPERIMENT 

par Fabien Lemercier

Depuis le 17 avril, le long métrage documentaire musical suisso-français Viramundo[bande-annonce, festival scope] de Pierre-Yves Borgeaud est disponible sur les plateformes de VàD d’Orange et d’iTunes, et en Vidéo en poche. Court-circuitant la chronologie des médias française en se positionnant en amont, le film sortira ensuite à partir du 8 mai (Urban Distribution) dans une quinzaine de salles de l’Hexagone (dont celles du réseau Utopia et le Cinéma des Cinéastes à Paris). Et il sera lancé, simultanément ou quasi simultanément en salles et en VàD, entre avril et juillet, dans neuf autres pays européens (au Royaume-Uni et en Irlande par Soda Pictures, en Italie via Nomad Films, en Pologne avec Gutek, en Belgique, au Luxembourg et aux Pays-Bas par Brunbro, en Lituanie via Kaunas et au Portugal par Alambique).

Cette opération est la première étape de The TIDE Experiment, un projet coordonné par L’ARP (Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs) et soutenu par la Commission européenne, afin de d’expérimenter de nouveaux modèles pour la diffusion et l’exposition des œuvres indépendantes européennes, en particulier les titres sortant sur combinaisons de copies restreintes (lire l’interview du délégué général adjoint de L’ARP, Eric Busidan).

Au total, The Tide Experiment englobera dix sorties de ce type (dont quatre en 2013), couvrira les frais techniques et de marketing locaux et internationaux et apportera des services de marketing transversal. Le prochain titre concerné devrait être Magnifica Presenza [bande-annonce] de Ferzan Ozpetek (lire l’info) avec un lancement estival dans au moins six territoires grâce à l’implication des Italiens de Fandango dans l’expérimentation (les autres partenaires de TIDE étant les Britanniques de Goldcrest Films International, les français de Wide, Europa Distribution, Under the Milky Way et The Film Agency).